Terug naar alle evenementen

Moreel Beraad

Moreel Beraad

Tijdens een Moreel beraad wordt een praktijkcasus behandeld, waarbij het doel is om het moreel bewustzijn te vergroten en de vaardigheid van de dialoog te oefenen.Tijdens een Moreel beraad wordt een praktijkcasus behandeld, waarbij een morele vraag wordt geformuleerd en onderzocht. Afhankelijk van de casus en vraag wordt een gespreksmethode ingezet. Met een groep van maximaal 10 deelnemers wordt gedurende 2 uur een dialoog gehouden

Je bent van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen en desgewenst een casus in te dienen (zie hieronder voor een uitgebreide toelichting). Het is mogelijk om tot uiterlijk 3 september een casus aan te dragen via je aanmelding. Hedwig zal zelf een keuze maken uit de beschikbare casussen en contact opnemen met de casusinbrenger voor 8 september om deze voor te bespreken. We zien je graag op 8 september (en let op: het aantal plaatsen is dus beperkt!).

Toelichting
Een definitie van Moreel Beraad is de volgende: ‘een methodisch gesprek over of onderzoek naar aanleiding van een morele vraag, aan de hand van een concrete ervaring en onder leiding van een daartoe opgeleide gespreksleider’ (Molewijk, 2010).


Voorbeelden van morele vragen uit de zorgpraktijk zijn:
- ‘Mag ik mijn medewerkers vragen zich in privé tijd aan de Coronaregels te houden?’
- In hoeverre kan je familie van een bewoner vragen om zorg voor de bewoner op zich te nemen?’
- ‘Wanneer ondermijnen criteria en procedures voor vergoede zorg de goede zorg?
- Wanneer mag ik van een beleidsregel afwijken?
- Wanneer heeft een niet-functionerende collega voldoende kansen gehad?
- Wanneer gaat ‘respect voor’ over in verwaarlozing?
- Heb ik recht op (bij)scholing als de zorg onder druk staat?
- In hoeverre moet ik centraal bepalen hoe het op de locatie gaat?
- Hoe ver gaat eigenaarschap?’

Dit zijn allemaal voorbeelden van morele vragen in de zorgpraktijk. Iedereen heeft ermee te maken. Soms worden deze vragen expliciet gesteld, maar heel vaak impliciet of blijven ze verborgen. Een morele vraag, je afvragen wat moreel juist is, kan verlammend, frustrerend en vermoeiend zijn. Het kan hele negatieve gevolgen hebben als hier onvoldoende aandacht voor is, het leidt tot ‘morele stress’. Je kunt je plezier in je werk verliezen als je te lang alleen ermee worstelt en er geen aandacht voor is.

Morele vragen kunnen ook een bron van energie zijn, het toont persoonlijke betrokkenheid, we worden aangeraakt, we vinden het belangrijk. Een morele vraag brengt creativiteit en lucht in vanzelfsprekendheden, zet mensen en teams in beweging. Aandacht voor morele vragen is van groot belang, omdat ze in zichzelf waarden-vol zijn.

Morele vraag
Tijdens een moreel beraad staat een morele vraag centraal, aan de hand van een concrete casus van één van jullie. Een casus in je werk, waarin je zelf met een dilemma hebt gezeten of een morele afweging, waarin je niet weet welke kant te kiezen. Je worstelt of hebt geworsteld. Het gaat er dus niet over dat je eigenlijk wel weet wat het beste is, maar het niet goed durft te uiten. Dan is er geen sprake van een oprechte vraag. Tijdens het moreel beraad verplaatsen we ons in de positie van de casusinbrenger en vragen ons af hoe jij met die vraag zou omgaan. Dit doen we niet per se om de casusinbrenger te adviseren, maar om gezamenlijk te verkennen hoe ieder van jullie zou omgaan met een dergelijke kwestie en op basis waarvan.

Volgende
Volgende
15 september

Het Agoramodel: De wereld is eenvoudiger dan je denkt.